Dil İkonları
Historiksida

Historiksida

Under 1950s-talet, när Turkiet nyligen industrialiserades, letade Vehbi Koç, grundare av Koç Holding, efter en basprodukt som skulle föra in utländsk valuta i Turkiet. I och med Turkiets förhållanden under de här åren blev han partner med Bejerano, ett erfaret etablissemang inom området, med avsikt att göra en investering i tomatpuré och konserveringsbranschen. Namnet på företaget som skapades 1954 registrerades som BEKO med de första två bokstäverna ur Bejerano och Koç. Företaget kunde inte starta verksamheten på grund av förhållandena i landet.

När möjligheten uppstod för försäljning av glödlampor från General Electric bulbs under de här åren ändrades namnet på företaget för konserverad mat till Beko Ticaret A.Ş. Genom att upprätta ett handelsystem i Anatolia för första gången kunde därför Vehbi Koç leverra Arçelik-produkter till kundernas hem.

Genom att överföra återförsäljarskapet för Arçelik till Atılım år 1977, började Beko Ticaret med stark erfarenhet att arbeta inom den turkiska vitvarusektorn under märket Beko år 1983.

När Koç Holding Durable Goods Group riktade sina aktiviteter till marknader utomlands från och med 1990-talet definierades Beko som ett exportvarumärke.

Före år 2000, som resultat av omstruktureringen inom Koç Holding Durable Goods Group togs Beko ut ur Beko Ticaret A.Ş. och gick in under paraplyorganisationen för Arçelik A.Ş. tillsammans med varumärket för Arçelik.

"BEKO var det första turkiska varumärket när det gäller vitvaror som släpptes utomlands och började med en målsättning att bli ett ""världsomspännande märke"". Samtidigt som BEKO gjorde stora framgångar på den turkiska marknaden mot utländska marknader i början av 1990-talet blev varumärket en del av vardagslivet för mer än 280 miljoner kunder i över 100 länder jorden runt. Idag säljs en produkt från BEKO varannan sekund jorden runt.

För mer information, besök sidan www.arcelikas.com.tr